İnsan'ı Kamil Olabilmek İçin Geçmemiz Gereken Aşamalar



    1. Nefs'i Emmare :
    ibn Arabi'nin ifadesiyle sahibine emreden nefs boyutudur ve kişi beden odaklı yaşar.
Çıkar amaçlı ilişkiler kurar ve maddeye büyük önem verir. Frekansı düşük olduğu için kıskançlık, korku, yargılama, eleştiri gibi duygular taşır, merhametsiz ve takıntılıdır.
    Şeriat kapısı da denilen bu boyutta ibadet etmek, zikir ve dua etmek  fayda sağlar.


    2. Nefs'i Levvame:
    (İbn Arabi' nin ifadesiyle sahibini sorgulayan nefs)
    Sorgulamanın başladığı bu boyutta pişmanlık ve keşkeler çoktur. Huzursuzluk ve alınganlık olduğu için öfke ve eleştiri devam eder. Eş ve iş ile ilgili sorunlar yaşanır ve kurtulabilmek için düşünceyi kontrol edebilmek gerekir.
    Tarikat kapısı da denilen bu aşamada kişi uyanmış, yola girmiştir.


    3. Nefs'i Mülhime:
    (İbn Arabi' nin ifadesiyle sahibine ilham olunan nefs)
    Güç ve zenginlik deneyimlenir, güven ve farkındalık oluşmuştur. Kim olduğunu sorgulamanın arttığı bu dönemde kişinin sınavı kaybetme korkusudur. Egonun ve gücün arttığı bu aşamada manevi uyanış başladığı için iç hesaplaşma başlamıştır. Kişi tutunduklarını bırakır (tutunduğumuz her şey putumuzdur) ve yaşadıklarını hazmedebilirse huzur alanına geçer.
    Marifet alanıdır, kişinin hüneri ortaya çıkmıştır.


    4. Nefs'i Mutmainne:
    (İbn Arabi' nin ifadesiyle sahibi huzura eren nefs)
    Madde ile mana arasındaki köprüdür. Sevgi enerjisi ile dolan kişide bilinç artar. Huzur doludur ve bu huzuru çevresine de yayar. Merhametli, adaletli ve dünya ile bütünlük içerisindedir.
    Tasavvufta hakikat kapısı olarak adlandırılır çünkü Hakikat kapısı kişiye açılmıştır.


    5. Nefs'i Raziyye:
    (İbn Arabi' nin ifadesiyle sahibi Allah'tan razı olan nefs)
    Rıza makamıdır, özüyle iletişim halinde olan kişi şükür halindedir. Bolluk ve bereket içerisinde yaşar. Usta olan kişi, bilgi ve şifa dağıtmaya başlar.
    Tamlık ve bütünlük halindedir, sistemi idrak etmiştir, yüksek biliçle bağlantıdadır.

    6. Nefs'i Marziyye:
    (İbn Arabi' nin ifadesiyle sahibinden Allah'ın razı olduğu nefs)
    Allah'ın kişiden razı olduğu nefs mertebesidir.
Yokluk boyutu da diyebiliriz. Tarafsız bir şekilde seyir halinde olan kişiye ilhamlar gelmeye başlamıştır.
    Herşeyin tamamen idrak edildiği evre, bilincin merkezinde olma durumudur.

    7. Nefs'i Kamile:
   (İbn Arabi'nin ifadesiyle sahibi kemal bulan nefs)
    Benliğinden ayrılmayı başarabilmiş Veli'lerin olduğu merkezdir. Saf farkındalığın yaşandığı bir bilinç durumudur.

    Kuran'da çakralardan Letaifler adıyla bahsedilir, Kuran'a göre 7 letaif (çakra) vardır, ilk üç letaifin yeri farklı diğerleri aynıdır. Kuran'a göre Letaifler başka bir günün konusu olsun.


Yorumlar

  1. Tekrar tekrar okunası 👍

    YanıtlaSil
  2. Çok iyi iyi araştırılmış ve analiz edilmiş bir yazı elinize sağlık

    YanıtlaSil
  3. Teşekkürler, uzun yıllar yaptığım araştırmalar ve yaşanmışlıklar sonucu yazdığım bir yazı 😊

    YanıtlaSil
  4. Emeğinize sağlık.

    YanıtlaSil
  5. Letaifler ile ilglili yazinizi bekliyorum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

5 Elemente Göre Kişilik Özellikleri

Mutluluk ve Kitabım

AN'da Yaşamak, Akışta Kalmak